Podle zpráv se Google snaží vyhnout dalším evropským antimonopolním penalizacím ve vyhledávání nakupování tím, že testuje nové umístění odkazů, které by poháněly provoz ke konkurenčním stránkám. Yelp také velice silně kritizoval tento návrh Google, s tím, že reprezentuje resuscitaci dřívějších pokusů, které již byly zamítnuty a odmítnuty.
Antimonopolní pozadí Google. V roce 2017 Evropská komise (EK) pokutovala společnost Google zhruba 2,7 miliardami dolarů za „zneužívání jeho dominantní pozice“ v komerčním vyhledávání. Google se proti tomuto rozhodnutí odvolal. Avšak během řízení Google implementoval celou řadu nejrůznějších změn, které by mohly teoreticky poskytovat stejné zacházení pro konkurenční nakupovací srovnávače v Evropě. Některé změny se setkaly s kvalifikovanou podporou z Evropské komise, avšak byly kritizovány nakupovacími porovnávači.
Google nyní soutěží s konkurenčními porovnávači v jejich PLAs. Avšak porovnávače si neustále stěžují na to, že“ poškození obchodní soutěže, spotřebitelů a inovací, způsobená nezákonným postupem Google, neustále pokračuje“, rok poté, co byla opatření přijata a implementována.
Redux konkurenčních odkazů. Zatímco není úplně jasné, co vlastně zahrnuje tento nový přístup Google- neviděli jsme žádné oficiální prohlášení ani snímky – Yelp věří, že je to přesně tohle duplikací toho, co jsme mohli vidět dříve, tedy návrhu na umisťování odkazů na konkurenční stránky na samý vrchol výsledků vyhledávání. Tento přístup, neformálně zvaný „konkurenční odkazy“, byl hodně kritizovaný v roce 2013 a 2014, když jej společnost poprvé testovala v komerčním a místním vyhledávání jako nedostatečné pro generaci nějakého smysluplného provozu pro konkurenty.
Analýza pohybu očí. Yelp argumentoval tím, že předtím i nyní je tento přístup konkurenčních odkazů zcela mimo mísu. Společnost tvrdí, že vidí nové snímky z testů za normálního provozu a také již proběhla i studia, která se zabývá analýzou pohybu očí po obrazovce. Na samém vrcholu stránky to vypadá, že je místo, kde jsou místěna také loga a firmy alternativních poskytovatelů obsahu.
Alespoň podle snímku výše, největší pozornost uživatelů byla změřena na balíčku mapy. Je tu nějaká ta pozornost pro tradiční organické výsledky vyhledávání a něco málo i pro konkurenční odkazy. Yelp argumentuje tak, že: „nejnovější návrh konkurenčních odkazů…získávají pouze velice lehce navýšený, avšak v celkovém úhrnu marginální, počet kliknutí (zhruba pět procent), zatímco počet, který Google zachytil z provozu na webu, se navýšil o zhruba dvacet procent od původního návrhu před pěti lety. Sedm z deseti kliknutí půjdou Google (v porovnání s pěti z deseti kliknutí v návrzích z let 2013 a 2014).“
Yelp, který je jeden z největších kritiků Google, vypadá, že se snaží předejít jakýmkoliv snahám Google a také se snaží položit veškeré jejich oficiální návrhy na tento přístup s jejich kritikou.
Proč by vás to mělo zajímat. Multi-miliardové dolarové pokuty Evropské Komise esenciálně nijak neovlivnily obraty Google nebo cenu akcií. Titul Marghrethe Vestager jako antimonopolního cara Evropy a nepřítele Sillicon Valley se za rok rozplyne. A je pravděpodobné, že se do druhého období nedostane, což samo o sobě vyvolává otázku, jestli její přísný přístup bude vůbec pokračovat za jejího nástupce.
Google bude nucen poslouchat směrnice Evropské Komise, jestliže je soud nezvrátí. Yelp bude pravděpodobně dál volat po fundamentálních změnách v tom, jak Google prezentuje výsledky. Avšak debata Evropské Unie může být také pojata jako něco ve smyslu zkoušky oděvů pro argumenty, které se bezesporu dostanou do Spojených Států, pokud bude vznesen nový požadavek na prošetření antimonopolních obvinění v Kongresu.